• Big_polkakleine-8 Polkabjørn & Kleine Heine

      Polkabjørn & Kleine Heine

      26. oktober 2013

      Kl. 22:30

      Teglverket

      En tilfeldig deltagelse på Jodlefestival i Huttwil, Sveits sommeren 2007 resulterte i duoen Polkabjørn & Kleine Heine. Knappe 5 år senere har de spilt for både konge og fillefrans, bokstavelig talt. Polkabjørn er antageligvis den eneste i verden som har jodlet for kongen, dronningen og utenriksministeren på samme tid, under åpningen av festspillene i Bergen i 2008. Polkabjørn er ikke bare Nord Europas beste jodler ( hvis man ikke regner med de baltiske landene), men har også blitt en anstendig strupesanger etter å ha gått i lære hos den verdenskjente strupesangkvartetten Huun-Huur-Tu.

      Trekkspill virtuosen Kleine Heine var allerede som 14 åring en veletablert jazzmusiker og var blant annet den anerkjente jazzmusikeren Ola Kvernbergs tidligere sidekick.
      Heine studerer nå ved Grieg akademiet i Bergen og har vokst ut av skyggen til sine tidligere mentorer. Heine har også vist seg å være en middels god låtskriver med deres nyeste singel " I like to ski" som ble spilt inn som en HØYST uoffisiell FIS NORDIC WORLD SKI CHAMPIONSHIP OSLO 2011 sang, som overraskende nok landet de jobben med å åpne medaljeutdelingsseremonien hver dag på universitetsplassen i Oslo.

      Overraskelsen var like stor for Polkabjørn & Kleine Heine som for resten av verden da de i August 2010 ble annonsert som det offisielle oppvarmingsbandet pÃ¥ den norske delen av A-Ha sin avskjeds – stadionturne . Man kan vel ikke si det bedre en Polkabjørn selv : " Vi har tidligere spilt for mange mennesker som ikke kom for Ã¥ se oss spille, kanskje tusenvis i løpet av Ã¥rene, men aldri sÃ¥ mange pÃ¥ en gang."

      Den overraskende suksessen skulle følges opp med erobring av jodlingens hjemland Tyskland. Oppvarmingsjobber for Katzenjammer og spillejobb på Europas svar på Bylarm, " Reeperbahn festival" i Hamburg var i boks. Alt lå til rette for å innta Europa med storm da det viste seg at Tyskerne slett ikke var så glad i jodling som man skulle tro. Som en av festivalens representanter Medita Schnabel uttalte i et Intervju med Bergens Avisen som møtte bandet i Hamburg:

      " Jeg er redd for at de har et talent som tyskerne aldri vil oppdage(…), for oss er jodling ekstremt harry, antikvarisk og utdatert (…) det gjør meg trist pÃ¥ bandets vegene, personlig syntes jeg de er helt fantastiske."

      Til tross for tilbakeslaget sendte NRK likevel dokumentaren ” kunsten å jodle” i beste sendetid lørdag 03.mars 2012, i dokumentaren følger vi Bjørn og Heine i deres søken etter jodlekongen Franzl Lang.

      Repertoaret er variert og består av jodling fra både Tyskland, Sveits, Østerrike og Norge. Hvem kan vel glemme den østerrikske hurralåten fra 1939; " Mein vater ist ein appenzeller" eller den norske landeplagen fra 1942; " Jeg er fra Romsdalen Norges Tyrol" ?
      Ta med tenor og tredjemann i duoen Hallvar Djupvik, som for tiden studerer ved Det Kongelige Danske Opera Akademi i København, og du har en ubetinget suksess formel. Hallvar tolker lett en Wagnerie, Wienerwals, eller en hvilken som helst operette.

      Er honoraret stort nok kan de finne på å ta med seg Daniel Herskedal på tuba og Marius Neset på saksofon. Begge er etablerte talenter på jazzscenen, og blir nok med mest fordi de loves gratis alkohol og en god fest. Det eneste som er sikkert er at Polkabjørn & Kleine Heine er en gruppe det ikke er mulig å være mentalt forberedt på.

    • Big_1234116_648674908485682_1630876297_n Tusmørke

      Tusmørke

      26. oktober 2013

      Kl. 22:30

      Tusmørke spiller psykedelisk folk-rock inspirert av trekkfugler og skrekkøgler, synkverving, månelys og oldtidssamfunn med redistributiv økonomi styrt av gudekonger. Tekstene gjenspeiler ønsket om å se magien i omgivelsene og henter temaer fra Oslos lokalhistorie og overtro fra gamledager. Rytmikk og melodier er inspirert av krautrock, jazz, norske folketoner og musikk fra Midt-Østen.

      Konsertene deres er preget av suggererende rytmer, tung groove og massiv mannssang. Når de gjør det riktig, rives publikum med av stemningen, river av seg skjorta og raver ut på dansegulvet. Tusmørkes manende spillestil, insisterende rytmeseksjon og outrerte sceneantrekk utløser svette, pseudo-rituelle seanser hvor grooven går dit ingenting består. Musikere og tilskuere går opp i en felles opplevelse av halvglemt hedensk hellighet.

      Tusmørke består av Benediktator- bass og vokal (Momrakattakk, Lydia Laska), Krizla- fløyte og vokal (Momrakattakk), HlewagastiR- trommer (Wobbler, Angst Skvadron) og fenomenet Marxo Solinas- keyboards (Wobbler, White Willow). Bandet ga ut sitt første album «Underjordisk Tusmørke» seint i 2012 til rungende klappsalver fra feinschmeckere i undergrunnen. I 2013 kom maksisingelen «Den Internasjonale Bronsealderen», en utgivelse som satte sjaktgraven på kartet og skaffet bandets fløytist Krizla en invitasjon til samfunnsprogrammet Ekko i NRK P2.