• Big_janeggum Jan Eggum + support: Elisabeth Yndestad
    25
    mai

    Jan Eggum + support: Elisabeth Yndestad

    25. mai 2012

    Kl. 22:30

    Teglverket

    CC: 180 kroner

    Jan Eggum har siden tidlig på 70 tallet spilt konserter for studentene i Bergen. Den 25. mai er det igjen klart for en ny konsert i denne nesten 40 år lange tradisjonen.

    NÃ¥r den første studentkonserten fant sted er noe uklart, men etter utgivelsen av “Heksedans” i 1977, var det smekkfullt hver gang Eggum spilte for studentene i Bergen. Disse studentkonsertene var i mange Ã¥r den største inntekten han hadde. Eggums gjennombrudd kom først da han i 1988 ble med i Gitarkameratene. Utover 90 tallet anerkjente et stadig større lag av folket hans musikk, og med albumene “Underveis”, Nesten ikkje tilstede” og “Dingli Bang” befestet han seg som en av vÃ¥re fremste trubadurer. I Bergen vil man hevde at han er den fremste.

    Det er over 5 år siden sist Jan Eggum spilte studentkonsert i Bergen. Så benytt denne anledningen til å oppleve ham solo på Teglverket.


    Support: Elisabeth Yndestad

    Elisabeth Yndestad har jobbet med musikk og tekst hele livet 4 mai 2012 slipper hun sin første langspiller Polymorph, som utgis på vinly, cd og digitalt.

    Yndestad følger med dette opp debut-EPen Elisabeth Yndestad, som utkom i 2006. Singelen «Happy Twist» oppnådde internasjonal popularitet da den ble brukt i den amerikanske TV-serien One Tree Hill. Den ble også brukt den tyske filmen «Im winter ein jahr» skrevet og regissert av den Oscar-vinnende filmskaperen Caroline Link.

    I tiden etter EP-slippet turnerte Yndestad i Norge og London. I London inngikk hun et samarbeid, og spilte en mini turné med artisten Ed Laurie (UK), og bidro med vokal på albumet hans Small Boat Big Sea.

    Anmeldelser av EPen sammenlignet Yndestad med artister som Joni Mitchell, Sandy Danny og Emmylou Harris – treffende referanser, men Yndestad spiller likevel på et større register enn den gjengse singer-songwriter. Yndestad tilnærmer seg ofte musikk gjennom tekst – som en slags kvinnelig Ryan Adams synger hun oss inn mot tilværelsens mørkere sider. I hennes tekstunivers blandes poetisk varsomhet og konkret realisme.

    På den nye platen Polymorph spiller Elisabeth Yndestad selv alle instrumenter foruten kontrabass/bass. Yndestad har selv produsert platen, kun i samarbeid med David Bertolini, som tidligere har produsert band og artister som Kings of Convinience og Erlend Ropdal. Polymorph er spilt inn helt uten preproduksjon, og slik har deler av de 11 sporene på platen endt opp som improviserte partier. William Hut bidrar med vokal på sporet «Scattered stones». Lydbildet er nedstrippet, og Yndestads karakteristiske vokal står igjen som hovedinstrument. Arven fra artister som Kate Bush og Tori Amos er tydelig, men samtidig bærer Yndestads låter umiskjennelig preg av tilhørlighet til folk-sjangeren.