• Big_maribel Maribel + DrÃ¥pe (support)
    2
    mar

    Maribel + Dråpe (support)

    2. mars 2012

    Kl. 22:30

    Tivoli, Det Akademiske Kvarter

    CC: 110 / 85 (BT-kort)

    Oslobandet Maribel har nylig gitt ut sin andre fullengder “Reveries” pÃ¥ Splendour, til meget fine omtaler i Norge og resten av Europa. Interessen fra utlandet er bred, de er listet pÃ¥ radiostasjoner i blant annet Tyskland, Brasil og Polen. Labelsjefen til Bella Union, Simon Raymonde, har omtalt Maribel som “one of the finds of the year”. De vakte ogsÃ¥ stor oppmerksomhet under by:larm, og trekkes frem som et av høydepunktene av NME og BrooklynVegan.

    Ryktene om bandet har nÃ¥dd School Of Seven Bells, som gir ut sitt tredje album “Ghostly” denne uken. New York-bandet slo for fullt gjennom med “Disconnect” i 2010, og spilte blant annet pÃ¥ Slottsfjellfestivalen. Maribel var det klare førstevalget som oppvarming for releasekonsertene i Europa i mars. De gjør konserter sammen i Paris og London, hvor sistnevnte er arrangert av den legendariske ATP-festivalen.

    For Ã¥ feire dette slipper de nÃ¥ undergrunnsprodusent Torkelsen sin remiks av «The Thief», som er sistelÃ¥ten pÃ¥ “Reveries”.


    Sexy, støyende og skarpt som en skalpell. Lyden av søvnløse netter og noir-film på repeat. Maribel vekket stor interesse da de i 2009 ga ut debutplata, «Aesthetics», med sitt egenartede brygg av støyete vegger av lyd og delikate pop-fraseringer. 10. februar slipper gruppa endelig oppfølgeren «Reveries», et album som ser et revitalisert band ta sjumilssteg videre.

    “De her nordmænd har kigget op fra skosnuderne, fÃ¥et skarp morgensol i øjnene og er styrtet ned over en klippehakket og fløjlsgrøn fjeldskrænt”, skrev den danske avisen Politiken om den oslobaserte kvartetten Maribels debutalbum. De var ikke de eneste til Ã¥ rose bandets debut opp i skyene. Her hjemme stod høye terningkast og lovord i kø, og Maribel ble booket til prestisjefylte festivaloppdrag pÃ¥ blant annet Øya- og Hovefestivalen, samt til oppvarmingsjobber for Crystal Stillts og Interpol. I Danmark spilte de pÃ¥ SPOT-festivalen. Flere utenlandske musikkmedier fikk øyne opp for gruppa. Med utgivelse i Japan lÃ¥ alt til rette for et internasjonalt gjennombrudd. Slik skulle det ikke gÃ¥.

    – Ballen begynte å rulle uten at vi hadde helt kontroll. Vi tenkte at vi måtte bryte det hele ned for så å bygge det opp igjen. Det virket som et umulig prosjekt, men etterhvert fikk vi selvtillitten tilbake, sier Pål Espen Kapelrud om de tre årene som har gått siden debutalbumet kom ut.

    Med enkelte utskiftninger i besetningen, og med god dra- og trommehjelp fra co-produsent Bjarne Stensli (Harry’s Gym) ble det nye albumet unnfanget i Harry’s Gym Studio i Oslo – en lang prosess som til sammen har tatt tre Ã¥r. Musikalsk bygger “Reveries” pÃ¥ kjent Maribel- oppskrift, men der bandet tidligere stupte over fuzzboksene er det en klarere, mer renskÃ¥ren utgave av Maribel man møter denne gangen. Bandet har bevisst gÃ¥tt inn for Ã¥ tydeliggjøre elementer i musikken og Ã¥ fremheve detaljene. “Reveries” er ment Ã¥ høres ut som en tidløs plate. Og gjør det.

    I tillegg til en renere instrumentering og produksjon har bandets nye medlem, tyske Rebekka Markstein, tatt over mye av lead-vokalen pÃ¥ albumet, noe som har gjort vokalen viktigere og mer poengtert. LÃ¥tskriver PÃ¥l Espen Kapelrud har kunnet slippe flere musikalske referanser inn i musikken, og lener seg blant annet tungt pÃ¥ filmkomponister som John Barry, Ennio Morricone og Henry Mancini. Mindre tydelige, men likevel fullt gjeldene referanser er alt fra hiphop-produsentene J. Dilla og Pete Rock, via soulprinsesse Dionne Warwick, til Miles Davis. Det hviler et jazza slør over hele “Reveries”, en nattlig feber, en drømmeaktig rastløshet.

    «Reveries» er lyden av et helt nytt Maribel, som har tatt viktige steg for Ã¥ realisere sine høye kunstneriske mÃ¥l. Det er lyden av et unikt band som overvant seg selv og stÃ¥r fram klarere enn noensinne. “Reveries” er lyden av et søvnløst monster under sengen. Den er lyden av nÃ¥.
    Ando Woltmann.